افغان کامپیوتر

سایت کامپیوتر افغانستان

افغان کامپیوتر

سایت کامپیوتر افغانستان

نگاهی به فایل های اسرار آمیز hiberfil و pagefile

سلام دوستان

نگاهی به فایل های اسرار آمیز hiberfil و pagefile

نتایج کنکور سراسری ایران در سال ۱۳۸۵ در قسمت لینک های روزانه

یکی از دوستان برای من ایمیلی فرستاده و سوالی با این مضمون نوشته بودند:
" من چند روزی است که متوجه شده ام که دو فایل نسبتا حجیم در درایو C ویندوز من پیدا شده اند. که هر کدام بیشتر از 600 مگابایت حجم دارند ولی نمی توانم آنها حذف کنم.
من بطور اتفاقی این فایلها را در برنامه acd see دیدم و بخاطر حجم بالای آنها نظرم را جلب کردند ولی هر چقدر تلاش کردم نتوانستم حذفشان کنم.
نکته ای که من را نگران کرده این است که این فایلها در لیست my computer ظاهر نمی شوند و حتی در جستجو هم نمی توانم آنها را پیدا کنم و حتی وقتی که قابلیت نشان دادن فایل های پنهان را هم فعال کردم باز هم آن فایل ها را ندیدم.
حتی با ویروس یاب هم سیستم خود را چک کردم ولی نتیجه ای نگرفتم.
لطفا اگر می توانید من را راهنمایی کنید آیا این یک ویروس یا کرم جدید است؟ و برای از بین بردن آنها چکار می توانم بکنم؟
"

من هم در ابتدا کمی گیج شدم و فکر کردم که احتمال خیلی زیاد باید ویروس باشد ولی بعد از اینکه نام این فایلها را از این دوستم سوال کردم دیگر موضوع کمی برایم روشن شد
این فایلها با نام های pagefile و hiberfil با اندازه های بسیار بالا در هارد این دوستمان جا خوش کرده اند و در نگاه اول یک کرم یا ویروس جلوه می کنند.

کمی در اینترنت گشتم و دیدم نخیر اصلا این حرف ها نیست و تصمیم گرفتم که مقالاتی که در این باره پیدا کردم را ترجمه کنم و در زیر بنویسم تا همه دوستانی که این مشکل را دارند بدانند که این فایلها چکاره هستند!!

فایل اول : hiberfil.sys

این مشکل برای بیشتر کسانی که از ویندوز XP استفاده می کنند اتفاق می افتد. مثلا یک روز که در حال جستجو در کامپیوتر خود هستید و یا در حال تمیزکردن هادر کامپیوتر از فایلهای اضافه به فایلی بسیار حجیم برخورد می کنید که معمولا در درایو c (درایوی که ویندوز در آن نصب است) می باشد و نام آن هم hiberfil.sys و سایز آن هم از 250 مگابایت تا بیشتر از 1 گیگابایت مختلف است.
حذف کردن فایلی که نمی شناسید اصلا کار درستی نیست و مخصوصا اینکه پسوند آن هم sys باشد ولی شما اگر بخواهید هم نمی توانید این فایل را حذف کنید.

پس چکار باید کرد؟

اول ببینیم این فایل چیست؟
در ویندوز XP قابلیتی با نام hibernate کردن ویندوز وجود دارد که در واقع نوعی shut down است با این تفاوت که در موقع hibernate کردن تمام برنامه های در حال اجرا در فایل درون هارد شما ذخیره می شود و بعد تقریبا تمام سخت افزار شما خاموش می شود در صورت بیدار کردن کامپیوتر از حالت hibernate که با فشار یک دکمه کیبورد و یا تکان دادن موس انجام می گیرد تمام برنامه هایی که قبلا باز داشتیم دوباره لود می شوند.
پس حالا فهمیدید که این فایل چیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد.. و حجم بالای آن هم بستگی مستقیم به مقدار ram شما دارد .

حالا چطور این فایل را حذف کنیم ؟
برای خلاص شدن از شر این فایل اضافی (البته اگر شما از خاصیت hibernate استفاده نمی کنید) بهترین راه این است که قابلیت hibernate را غیرفعال کنید.

برای غیر فعال کردن hibernate از روش زیر استفاده کنید:
1- از منوی control panel روی آیکون display کلیک کنید.
2- به قسمت screen saver بروید و دکمه Power را بزنید.
3- به قسمت hibernate بروید و گزینه Enable hibernation را غیر فعال کنید.

hibernate

4- در آخر Ok کنید.

خوب فایل hiberfil.sys حذف شد.

فایل دوم: pagefile.sys
این فایل در حقیقت مربوط به ویژگی virtual memory ویندوز XP می باشد و در مواقعی که شما کمبود ram دارید به کمک شما می آید و در حقیقت کار یک رم اضافی البته روی هارد دیسک را انجام می دهد.
این ویژگی برای کسانی که رم کمی دارند ویژگی بسیار خوبی است البته اگر مشکل هارد دیسک ندارید.
شما حتی می توانید مقدار این فایل را به میزان دلخواه خود کم کنید ولی توصیه می شود که حجم minimum این فایل 1.5 برابر مقدار ram شما باشد.
ولی اگر رم شما به اندازه کافی است (مقدار رم 512 مگابایت برای ویندوز XP یک مقدار استاندارد و کافی است) و (برای ویندوز ویستا 1 گیگابایت رم استاندارد است) می توانید این ویژگی را غیر فعال کنید.

برای تغییر یا غیر فعال کردن این ویژگی از روش زیر استفاده کنید:
1- از منوی start به control panel بروید و بر روی آیکون system دابل کلیک کنید تا پنجره system properties باز شود.
2- به قسمت advanced بروید و از قسمت performance گزینه setting را بزنید.
3- به قسمت advanced بروید و از قسمت virtual memory دکمه change را بزنید.
4- حالا بر روی درایوی که ویندوز شما نصب است کلیک کنید و همانطور که در شکل مشخص شده می توانید از قسمت customize size اندازه فایل را تغییر بدهید و از قسمت no paging file می توانید این قابلیت را غیر فعال کنید

pagefile.sys

نکته: بعد از تغییر دکمه set را بزنید و بعد ok کنید.

نکته: کارشناسان مایکروسافت به شدت توصیه می کنند که این قابلیت را غیر فعال نکنید ولی به نظر من اگر رم شما به اندازه کافی است بهتر است این سرویس را غیرفعال کنید چون هر چه باشد سرعت هارد دیسک بسیار بسیار کمتر از یک رم است و در نتیجه استفاده سرعت کامپیوتر باز هم پایین می آید.
نکته مهم: هیچ وقت سعی نکنید این دو فایل را بصورتی غیر از اینکه گفته شده حذف کنید چون ممکن است کل ویندوز شما را از کار بیندازد.

نکته دیگر: شما نمی توانید این فایل ها را در دایرکتوری های خود پیدا کنید برای مثال در my computer چون این فایلها لیست نمی شوند.
به نظر می رسد تنها راه دیدن این فایلها برنامه Acd See هست(البته من راه دیگری پیدا نکردم).

امیدوارم که به شما هم کمک کرده باشد.

-------------------------------------------------

با توجه به تعداد زیاد جستجو های کاربران که کلمه نتایج کنکور را جستجو می کردند و به وبلاگ افغان کامپیوتر که در ابتدا مطلبی داشتم به عنوان نتایج کنکور افغانستان ختم میشد تصمیم گرفتم که از آن عده عذر خواهی کنم و در عوض سایت نتایج کنکور را هم هم اکنون در قسمت لینک های روزانه قرار دادم.

 نتایج‎‎ اولیه‎ آزمون سراسری‎ پنجشنبه‎‎‎‎ یا جمعه این‎ هفته روی‎ پایگاه اینترنتی‎‎ سازمان‎ سنجش‎ به‎ نشانی WWW.SANJESH.ORG منتشر می‌‌شود.

نظرات 8 + ارسال نظر

سلام علی جان .
می آیم و میخوانم . نمی آیی نمی خوانی مرا . یادت باشد خیر .... شوخی .
از ایمل هایت ممنونم . تو زنده باشی .

سلام مهربان! سپاسگزارم از حضورت. کارهایت ارزشمند است، اما من که وقت کافی وحوصله بکاربردش را ندارم حیفم می آید.
توموفق وسعادتمند باشی.

حنا 1385/05/14 ساعت 10:48 ب.ظ http://shaikhy.persianblog.com

سلام علی اقا واقعا حضور افراد لایقی چون شما باعث افتخار کشور ماست به داشتن همشهری مثل شما افتخار میکنم

برادر من هم در این جا دوره های کامپیوتر را تمام و الان سه ماهی است که رفته در کشور خودش خدمت کنه خوشحال میشم با من در ارتباط باشی و بهم سر بزنی

باچه آزره 1385/05/15 ساعت 08:06 ق.ظ http://bacheazra.blogfa.com/

دوستان عزیز سلام
همیشه دروازه را برای این میسازیم که دوستی. عزیزی .یا حتی سیالی .روزی این در را بروی آدمیزاد بگشاید.
ومن هم درhttp://bacheazra.blogfa.com/(باچه آزره) چشم براه همه نازنین های مثل شما هستم.

کیارش 1385/05/16 ساعت 08:22 ب.ظ http://jomleha.blogfa.com

سلام
مطلب خیلی مفیدی بود
راستی بخش معرفی وبلاگهای برتر و بهتر رو راه انداختم اگه میشه تو مطلب بعدیت به بازدیدکننده هات اطلاع بده خیلی ممنون میشم

من آپم و خوشحال میشم اگه سر بزنی
موفق باشی

مریم 1385/05/17 ساعت 01:39 ق.ظ http://www.behtarinbahane.blogsky.com

سلام علی جان
خوبی
ببین یه بار برات کامنت گذاشتم دوباره می ذارم

اگه میشه یه برنامه سریع کننده دانلود معرفی کن تو وبلاگت
لینک دانلودشم بذار پسر خوب

ببینم چی کار می کنی
قربانت مریم

Vishtaasb 1385/11/12 ساعت 09:15 ب.ظ

برای دیدن فایلهای سیستمی می توانید به مسیر :
Tools+Folder Option+Veiw
بروید و تیک گزینه :
Hide protected operating files
را بردارید .

مهدی 1386/10/18 ساعت 04:03 ب.ظ

سلام دستت درد نکنه من تا قبل از اینکه این مطالب با ارزش رو بخونم فکر می کردم که یک کرم خطری گرفتم ولی خوشبختم که این طور نبود البته من به داشتن هموطنان باحال واستعدادی مثل شما افتخار می کنم.
البته دیدن چنین فایلهایی از طریق neroنیز ممکن است.
دمت گرم افغانی خیلی با حالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد